Allmänna villkor
Reglerna för köp och försäljning gäller för parterna i köpeavtal ingångna mellan köpare och Emikson OÜ (nedan kallat: säljare) i webbutiken www.emikson.se. Säljaren förbehåller sig rätten att när som helst ändra, rätta eller göra tillägg till reglerna motsvarande antagna lagar eller krav. Alla ändringar, rättelser eller tillägg kommer att meddelas den behöriga användaren när han eller hon går in i vår webbutik, och för att kunna göra ett köp måste köparen godkänna de ändrade reglerna på nytt.
Priser
Priserna gäller under tidsfristen för betalning av fakturan. För köpare inom Europeiska unionen visas alla priser inklusive moms i köparens land. För köpare utanför EU visas priserna utan moms. Fraktkostnad (utom i händelse av specialerbjudanden), beräknas i varukorgen och kommer att läggas till det angivna priset. Om varans pris är felaktigt angivet förbehåller sig säljaren rätten att häva ett sådant avtal och återbetala betalt belopp till köparen.
Varukorg och behandling av beställning
Gå till sidan med den valda produkten. I rutan ”Tillgänglighet” kan du se om varorna kan beställas eller inte. Leveranstid anges i beskrivningen bredvid varje produkt. Välj önskat antal och klicka på knappen ”Köp”. För att göra en beställning, klicka på ”Varukorg”. Ange rabattkupongens nummer för att få rabatten. Klicka sedan på ”Till kassan”. På beställningssidan anger du den nödvändiga informationen. Välj ”Leveransmetod” och ”Betalningsmetod”. Bekräfta att du har läst villkoren genom att markera rutan bredvid ”Jag har läst och godkänner villkoren”. Kontrollera att beställningen är korrekt och klicka på ”Bekräfta order”.
Rabattkuponger
För att få rabatt kan du använda rabattkuponger. Använd rabattkuponger när du gör en beställning i varukorgen.
Fraktkostnad
För att beräkna och visa den exakta fraktkostnaden, lägg till de produkter du väljer i varukorgen. Fraktkostnaden beräknas utifrån den totala vikten och volymen av alla varor i varukorgen samt leveransadress.
Leveranssätt
Leverans sker från Tallinn, Estland. Leveranssättet beror på paketets vikt och storlek. Varorna kan levereras till ett uthämtningsställe, en paketbox eller med bud. Om du vill ha hemleverans, skriv en kommentar om det när du gör beställningen. För att säkerställa tjänstens kvalitet, glöm inte att ange mottagarens telefonnummer.
Upphämtning på plats
Beställning av varor är endast möjlig med leverans.
Leveranstid
Leveranstid anges i beskrivningen bredvid varje produkt.
Länder som inte ingår i Europeiska unionen
Tullar och andra skatter [utländsk moms] i länder utanför Europeiska unionen ingår vanligtvis inte i leveranskostnaderna. Vanligtvis måste sådana avgifter betalas vid mottagandet av varorna i leveranslandet.
Betalningsmetoder
Banköverföring
När du har bekräftat din beställning får du en faktura till din e-postadress. När du betalar, var noga med att ange fakturanumret i förklaringen.
Bankuppgifter
Mottagarens namn: EMIKSON OÜ
Mottagarens kontonummer: EE132200221072117959
Mottagarens bank: SWEDBANK AS
SWIFT/BIC: HABAEE2X
Förklaring: fakturanummer
Betalning för beställningen kan göras via banköverföring inom 5 dagar efter beställningen. Din beställning kommer att annulleras om du inte har betalat inom 5 dagar. Beställningen kommer inte att behandlas förrän pengarna har mottagits på vårt konto.
PayPal, Mastercard, Visa
Dessa är snabba och säkra betalningsmetoder. Följ instruktionerna.
Var noggrann när du vid beställning anger uppgifterna, eftersom varuleveransens hastighet och bekvämlighet är beroende av att uppgifterna är riktiga.
Beställningsstatus
Alla registrerade kunder kan spåra sin beställnings status och historik. För att göra detta måste du logga in på ditt konto och klicka på ”Orderhistorik”.
Beroende på beställningen kan du se följande statusalternativ på sidan ”Orderhistorik”:
”Obetald” – Vi har tagit emot din beställning, men den har ännu inte betalats. Om banköverföring har valts som betalningsmetod måste betalningen göras inom 5 dagar, annars annulleras beställningen automatiskt.
”Väntande” – Vi har tagit emot din beställning, men den har ännu inte behandlats.
”Betald” – Din beställning är betald och kommer snart att behandlas.
”Under behandling” – Din beställning är under behandling, men den har inte skickats ännu. Om varorna inte finns i lager kommer vi att i en kommentar informera dig om de ungefärliga leveranstiderna.
”Skickad” – Din beställning har skickats. Vi kommer att informera dig om spårningskoden och paketets ungefärliga leveransdatum i en kommentar.
”Delvis skickad” – Din beställning har delvis skickats. Vi kommer att skicka resten av beställningen när vi har fått den från tillverkaren.
”Annullerad” – Din beställning är annullerad. Ytterligare information finns i kommentaren.
Efter varje statusändring får du ett e-postmeddelande.
Garantivillkor
Tillverkargarantin täcker både materialfel och fel i produkternas tillverkningsprocess. Garantin täcker inte skador på produkten och felaktig användning. För att göra garantianspråk måste kunden skicka beställningsnumret, en beskrivning av defekten eller skadan och sina kontaktuppgifter till vår e-postadress. Efter att anspråket har skickats in kommer vi att kontakta kunden inom 2–3 arbetsdagar.
Garantiperiod
Garantiperioden anges i varubeskrivningen.
Hävning av köpeavtalet och retur av varorna
Tidsfrist för hävning
Köparen har rätt att häva det köpeavtal som ingåtts i webbutiken och returnera varorna inom 90 dagar. Returrätten upphör när 90 dagar har gått från den dag då köparen fysiskt tog emot varorna.
Villkor för hävning
För att häva avtalet och returnera varorna måste köparen ange beställnings- eller fakturanummer. Om returrätten utövas inom 90 dagar är köparen inte skyldig att beskriva orsaken till returen, men vi värdesätter köparnas feedback som hjälper oss att förbättra kvaliteten på varorna och tjänsten. Köparen har möjlighet att undersöka produkten precis så som det är tillåtet i en vanlig butik. Köparen ansvarar för varornas värdeminskning när han eller hon undersöker varorna. Köparen är skyldig att noggrant undersöka varorna, att öppna förpackningen utan att skada den, utan att ta bort etiketter/skyddsfilmer o.dyl., produkten får inte användas. Annars är köparen ansvarig för varornas värdeminskning. De returnerade varorna måste vara kompletta, förpackade i originalförpackningen och får inte vara använda. Om den returnerade varan har skadade dokument, bruksanvisning eller förpackning och köparen är ansvarig för detta, har vi rätt att dra av det belopp med vilket varornas värde har minskat från det belopp som ska återbetalas. Köparen har inte rätt att returnera en produkt som har tillverkats, kapats eller specialbeställts för köparen.
Metod för retur av varor
Du kan skicka varor till oss på det sätt som passar dig. Vår adress: Kadaka tee 44a, Tallinn 12915, Estland. Emikson OÜ, +37255587153 (eller Kadaka Selver paketbox). För att säkerställa att paketet inte går förlorat, var noggrann med att skicka oss spårningskoden. Alla kostnader i samband med returen betalas av köparen.
Återbetalning
Vi återbetalar alla betalningar inom 7 dagar från dagen för det fysiska mottagandet av varorna. Alla betalningar till köparen sker till samma bankkonto som köparen gjorde köpet från. Vi gör ingen återbetalning förrän varorna har returnerats fullständigt.
Certifiering
Alla produkter är CE-märkta. Kunden måste dock ta hänsyn till de specifika kraven i nationella standarder.